Τετάρτη 27 Απριλίου 2011

Πρωτοσέλιδο της ΦτΞ 27.4.2011



Δεν είδε ανάσταση η αγορά της Ξάνθης

Απογοητευτική η κίνηση στην τοπική αγορά της Ξάνθης για τις ημέρες του Πάσχα


Δεν είδε ανάσταση

η αγορά της Ξάνθης


- Η οικονομική κρίση σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά της


Ευθύμης Μίλκογλου, Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης:
«Όταν δεν υπάρχει ανάπτυξη, δεν μπορεί να υπάρξει καμία πρόοδος»

Από το κακό στο χειρότερο πηγαίνει η τοπική αγορά της Ξάνθης, αφού η κίνηση στον εμπορικό ιστό για τις ημέρες του Πάσχα και φέτος υπήρξε πολύ απογοητευτική, σύμφωνα με αυτά που αναφέρουν επιχειρηματίες της Ξάνθης.
«Όταν δεν υπάρχει ανάπτυξη, δεν μπορεί να υπάρξει καμία πρόοδος» σημειώνει με λύπη του ο Πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ξάνθης, κύριος Ευθύμης Μίλκογλου, κληθείς να σχολιάσει την κίνηση των καταναλωτών για τις ημέρες του Πάσχα στην τοπική αγορά της Ξάνθης.
Σύμφωνα με τον τελευταίο, η κατάσταση επιδεινώθηκε λόγω και του κακού καιρού τις πρώτες δύο ημέρες της Μεγάλης εβδομάδας, που κράτησαν πολύ κόσμο μέσα στα σπίτια του. Έτσι, τα καταστήματα της Ξάνθης δούλεψαν, μόνον, τρεις μέρες, Μεγάλη Τετάρτη, Μεγάλη Πέμπτη και Μεγάλη Παρασκευή.
«Κάθε πέρσι και καλύτερα» συμπληρώνει με νόημα ο κύριος Ε. Μίλκογλου, αναφερόμενος στην γενικότερη οικονομική κατάσταση με την οποία έρχονται αντιμέτωποι σε καθημερινή βάση οι συνάδελφοί του.
Όσον αφορά, τώρα, τις προτιμήσεις των καταναλωτών, αυτές περιορίστηκαν στα απολύτως απαραίτητα, όπως τα δώρα για τα βαφτιστήρια, αλλά και τα είδη πρώτης ανάγκης για το πασχαλινό τραπέζι.
Με απαισιοδοξία ατενίζει το μέλλον του ίδιου, όσο και των συναδέλφων επιχειρηματιών, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης, αποδίδοντας, ταυτόχρονα, την υφιστάμενη κατάσταση στα οικονομικά μέτρα της κυβέρνησης, όπως αυξήσεις σε ΦΠΑ και τις μειώσεις μισθών και συντάξεων.

Στροφή προς την… παράδοση για το φετινό πασχαλινό τραπέζι

Κατσικάκι, αρνάκι και κοκορέτσι είχαν την τιμητική τους στο Ξανθιώτικο Πασχαλινό τραπέζι


Γιώργος Μπατζακίδης, Πρόεδρος του σωματείου Κρεοπωλών Ξάνθης:
«Η χρονιά υπήρξε μέτρια σε σχέση με άλλες χρονιές. Βέβαια, με δεδομένη την οικονομική κρίση και τις περικοπές που γίνονται, πάλι δόξα τω Θεώ να λέμε»


Προς τα παραδοσιακά εδέσματα στράφηκαν για το φετινό Πάσχα οι Ξανθιώτες καταναλωτές, σύμφωνα με αυτά που επισημαίνει στην ΦτΞ ο Πρόεδρος του σωματείου Κρεοπωλών Ξάνθης, κύριος Γιώργος Μπατζακίδης.
Βέβαια, πασχαλινό τραπέζι χωρίς το καθιερωμένο κατσικάκι δεν υπάρχει, γι’ αυτό και οι περισσότεροι φρόντισαν να το προμηθευτούν έγκαιρα, ώστε να μην σπάσουν την παράδοση. Από εκεί και πέρα, την τιμητική του είχε το αρνάκι, αλλά και το κοκορέτσι.
Όπως μας ενημερώνει ο κύριος Γιώργος Μπατζακίδης, η κίνηση στην δημοτική αγορά της πόλης υπήρξε σχεδόν η ίδια με πέρσι, με μια μικρή απόκλιση που φτάνει το ποσοστό 3-5%. Το ευχάριστο είναι πως, παρότι οικονομική κρίση, οι καταναλωτές ψώνισαν τα απαραίτητα κρέατα για το τραπέζι τους, με αποτέλεσμα να μείνουν ευχαριστημένοι τόσο οι ίδιοι, όσο οι παραγωγοί, αλλά και οι κρεοπώλες, σε ένα μικρότερο βαθμό. Ενώ, υπήρξε επάρκεια σε κρέατα, ώστε κανείς να μην μείνει πικραμένος.
Από την άλλη, σύμφωνα με αυτά που αναφέρει, παράλληλα, ο κύριος Γ. Μπατζακίδης, το Μεγάλο Σάββατο δεν είχε καθόλου κόσμο στην αγορά της πόλης γενικά.
«Η χρονιά υπήρξε μέτρια σε σχέση με άλλες χρονιές. Βέβαια, με δεδομένη την οικονομική κρίση και τις περικοπές που γίνονται, πάλι δόξα τω Θεώ να λέμε» καταλήγει χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος του σωματείου Κρεοπωλών Ξάνθης.

Άρθρο της Φ. Βλαχοπούλου

Κι ενώ το «Χριστός Ανέστη» δεν ξεθώριασε και θα κρατήσει για πολλές ημέρες ακόμα ευτυχώς, οι Χριστιανοί Ορθόδοξοι και Έλληνες πολίτες επανήλθαν στην σκληρή πραγματικότητα, που έστω για δυο-τρεις ημέρες την απέφυγαν συνειδητά.
Οι πρώτες ειδήσεις μετά το Πάσχα αφορούν τον… «πόλεμο» των πόλεων. Είκοσι έξι νεκροί από τροχαία ατυχήματα, δύο νέοι άνθρωποι νεκροί την ώρα κατασκευής ρουκετών, ένας τραυματίας από βεγγαλικά και ένας 7χρονος σε κρίσιμη κατάσταση από ρήψη ναυτικής ρουκέτας εκπομπής SOS, με ήδη χαμένο το ένα του μάτι. Αυτή η πραγματικότητα με τραγικά θύματα εν καιρώ ειρήνης, κρατάει τα σκήπτρα του προβληματισμού, διότι μετράει χαμένες ανθρώπινες ζωές μετά από εορταστικά τριήμερα, κυρίως μεγάλων ημερών.
Εδώ και χρόνια αποδεκατίζεται ο πληθυσμός άνευ λόγου και αιτίας. Αδίκως! Απλώς διότι πολλοί επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στην αναμονή του φαγητού και του ποτού, ασύστολα και δίχως μέτρο.
Η μαγκιά της ασφάλτου κρατάει καλά στην χώρα μας, μόνο που η αδιαφορία για όσα τροχαία συμβαίνουν απορρέει από την πεποίθηση πως όλα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το πεπρωμένο ή την μοίρα ή το «κισμέτ» των άλλων αλλά όχι το δικό μας. Ως συνήθως, έτσι σκέφτεται ο Έλληνας πολίτης της υπερβολής, της ανεπαρκούς εκτίμησης των αιτιών που συμβάλλουν στα τροχαία ατυχήματα, του παρορμητισμού, της μαγκιάς και της «φιγούρας», της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ, αγνοώντας πως στην άσφαλτο οι κίνδυνοι παραμονεύουν. Άτυπη μάχη με αρκετά θύματα, ο απολογισμός των τροχαίων, διόλου εορταστικός.
Παρ’ όλα τα μέτρα και τις οδηγίες της τροχαίας η ιστορία επαναλαμβάνεται τις Άγιες μέρες και όχι μόνο. Το δεύτερο σκέλος της επικινδυνότητας, με αποκλειστικότητα την ημέρα της Αναστάσεως του Κυρίου, είναι τα βεγγαλικά και η παρανόηση της ημέρας με την αιτιολογία της παράδοσης, που εγκυμονεί τους κινδύνους ενός πραγματικού πολέμου.
Να παρακολουθεί ο κόσμος αμέριμνος στις πλατείες την Αναστάσιμη Ακολουθία και να βρίσκεται μεταξύ πυρών των άμυαλων και ηλιθίων πιστών των εθίμων, που αποβαίνουν μοιραία κάθε χρόνο για ορισμένους συνανθρώπους μας. Εδώ οφείλει να πάρει θέση η πολιτεία και δια νόμου να καταργήσει την κατασκευή και ρήψη βεγγαλικών πάνω από τα κεφάλια των πιστών.
Κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια. Εξίσου επικίνδυνο έθιμο είναι οι κρητικές μπαλωθιές. Και στην Κρήτη θρηνήσαμε θύματα, αλλά εξακολουθεί να επικρατεί στους γάμους, δίχως να σκέφτεται κανείς τις πιθανότητες ενός ατυχήματος. Όπως και να ‘χει, οι βίαιοι θάνατοι και οι σοβαροί ή όχι τραυματισμοί, από απερισκεψία, συνήθεια, αδιαφορία και νταηλίκι, υποβιβάζουν την αξία της ανθρώπινης ζωής. Αν αυτό θεωρείται παράδοση ή έθιμο, αλλά εξελίσσεται σε επικίνδυνο παιχνίδι ζωής και θανάτου, θα πρέπει η πολιτεία να το καταδικάσει και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα.
Δεν είναι δυνατόν να δρουν ασύστολα συνάνθρωποι εναντίον συνανθρώπων, ως πιθανοί εκτελεστές αφαίρεσης της… ανθρώπινης ζωής. Ευχής έργο τα επόμενα Χριστούγεννα και Πάσχα να έχουν λιγότερους νεκρούς και τραυματίες από τροχαία και να απαγορευθούν βεγγαλικά, κροτίδες και κάθε λογής «ανώδυνα» για πολλούς εκρηκτικά, που δυστυχώς αποβαίνουν «επώδυνα».

116.000 υποψήφιοι διεκδικούν μια θέση σε ΑΕΙ-ΤΕΙ

Άγνωστος παραμένει προς το παρόν ο ακριβής αριθμός των εισακτέων



Τους 116.000 έφθασαν οι μαθητές που δήλωσαν ότι θα συμμετάσχουν φέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις, διεκδικώντας την είσοδό τους στα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης. Οι εξετάσεις ξεκινούν στις 12 Μαΐου, για μια ακόμη χρονιά με νέα δεδομένα (αλλαγές σε μετεγγραφές και μηχανογραφικά, στον υπολογισμό των μορίων που προκύπτουν από βαθμό πρόσβασης κ.α.). Αγνωστος παραμένει προς το παρόν ο ακριβής αριθμός των εισακτέων, ο οποίος δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί.

Στο υπουργείο Παιδείας αναζητούν τρόπους ώστε να μην μειωθεί αισθητά ο αριθμός των θέσεων που θα διατεθούν εφέτος σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ και το νούμερο που τελικώς θα δοθεί στην δημοσιότητα να είναι μεν μικρότερο από το αντίστοιχο περυσινό, αλλά όχι κατά πολλές χιλιάδες.Σε εκκρεμότητα παραμένει και ο χρόνος υποβολής του μηχανογραφικού δελτίου των εξεταζόμενων.

Τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης για το θέμα κατέληξαν υπέρ του να συμπληρώνονται τα μηχανογραφικά τον Ιούλιο μετά τη ανακοίνωση των βαθμολογιών, όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια. Πάντως, στις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις έχουν δηλώσει ότι θα λάβουν μέρος 92.259 υποψήφιοι από την πλευρά των γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων (ομάδα Β’) μαζί με τους απόφοιτους παλαιότερων ετών και 1.068 υποψήφιοι από τα Εσπερινά Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας (ομάδα Β’).

Ακόμη θα λάβουν μέρος στις εξετάσεις 22.010 άτομα από τα ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια ΕΠΑΛ (ομάδα Α’) και 1.133 από τα εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια (ομάδα Α’).Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν εφέτος στη «σκιά» της αντιπαράθεσης του υπουργείου Παιδείας με τις ενώσεις των πολυτέκνων γονέων ανά την Ελλάδα που καταγγέλλουν την απόφαση για κατάργηση των μετεγγραφών και αντικατάσταση τους με ειδικό ποσοστό εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ για τις ειδικές αυτές κατηγορίες. Οι ενώσεις πολυτέκνων απειλούν μάλιστα με προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Ψαλίδι σε επιδοτήσεις στεγαστικών, κοινωνικό τουρισμό, επιδόματα

Σε «κούρεμα» των κοινωνικών παροχών για όσους έχουν υψηλά εισοδήματα θα προχωρήσει η κυβέρνηση


Σε «κούρεμα» των κοινωνικών παροχών για όσους έχουν υψηλά εισοδήματα θα προχωρήσει η κυβέρνηση με την εφαρμογή σειράς μέτρων που «κρύβονται» πίσω από τους αριθμούς του μεσοπρόθεσμου προγράμματος δημοσιονομικής σταθερότητας. Τα μέτρα στα οποία έχει καταλήξει το οικονομικό επιτελείο προβλέπουν στοχευμένες περικοπές στα επιδόματα ασθενείας, στα φάρμακα, στις κρατικές επιχορηγήσεις στα νοσοκομεία και ταυτόχρονα αυξήσεις των ασφαλιστικών εισφορών στον ΟΓΑ, στον ΟΑΕΕ και στο ταμείο επιστημόνων. Επίσης προβλέπεται ο δραστικός περιορισμός των επιδοτήσεων ενοικίου, των επιτοκίων των στεγαστικών δανείων και των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού που καταβάλλουν ο ΟΕΚ και η Εργατική Εστία που πρόκειται να συγχωνευθούν.
Πρόκειται για τηδεύτερη φάση της δημοσιονομικής προσαρμογής με άμεσες παρεμβάσεις στις κοινωνικές δαπάνες- δηλαδή στα έξοδα για την ασφάλιση, την περίθαλψη και την υγεία που προβλέπεται να ανέλθουν εφέτος στα 56 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η κυβέρνηση στην τρόικα οι κοινωνικές δαπάνες είναι διπλάσιες από το κονδύλι των 27 δισ. ευρώ για μισθούς και συντάξεις στο Δημόσιο. Καθώς οι δημόσιοι υπάλληλοι πλήρωσαν πέρυσι το... μάρμαρο, με την περικοπή των μέσων αποδοχών τους κατά 15%, υποχρεωτικά, το βάρος της προσαρμογής πέφτει εφέτος σε όλες τις άλλες κατηγορίες εργαζομένων. Από τα αναλυτικά στοιχεία που παρουσίασαν τα δύο υπουργεία Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και αποτέλεσαν τον κορμό των παρεμβάσεων στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα σταθερότητας της τριετίας 2012-2015, το βάρος υλοποίησης των μέτρων πέφτει στους υπουργούς κ. Α. Λοβέρδο και κυρία Λούκα Κατσέλη.
Μάλιστα το έργο της υπουργού Εργασίας θα γίνεται δυσκολότερο όσο οι κοινωνικοί πόροι, δηλαδή τα έσοδα του συστήματος ασφάλισης, πιέζονται από την ύφεση της οικονομίας και τη μείωση της απασχόλησης. Οι τελευταίες επίσημες προβλέψεις που ανακοινώθηκαν από το ΚΕΠΕ δείχνουν ότι και εφέτος το ΑΕΠ θα συρρικνωθεί σε ποσοστό πάνω από 4%, μετά την πτώση κατά 4,5% το 2010. Αντίστοιχα οι πιέσεις και οι δαπάνες υγείας αυξάνονται καθώς η ανεργία και η μείωση των εισοδημάτων αυξάνει τον αριθμό ασφαλισμένων που επιλέγουν ή επιστρέφουν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας για να αντιμετωπίσουν προβλήματα υγείας. «Το Βήμα» παρουσιάζει ολόκληρο το σχέδιο με τα μέτρα και τις πρόσθετες παρεμβάσεις στην Υγεία, στα ασφαλιστικά ταμεία και στους οργανισμούς (ΟΑΕΔ, ΟΕΚ, Εργατική Εστία) από τους οποίους ασκείται η κοινωνική πολιτική και τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στο σύστημα ασφάλισης και παροχών που καταβάλλονται μέσω του ΟΓΑ. Οι περικοπές έχουν ήδη προϋπολογισθεί, σε βάθος τριετίας, και στοχεύουν στην εξοικονόμηση: * 2,5 δισ. ευρώ στις δαπάνες των ασφαλιστικών ταμείων * 1,5 δισ. ευρώ στις δαπάνες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης * 1,2 δισ. ευρώ στις δαπάνες υγείας.

Από ποιους κόβονται παροχές
Η εφαρμογή των δύσκολων μέτρων ξεκίνησε ήδη με την καθιέρωση πιο αυστηρών εισοδηματικών κριτηρίων για την καταβολή του ΕΚΑΣ που οδήγησαν στην περικοπή του επιδόματος για όσους έχουν εκτός από τη βασική σύνταξη άλλα εισοδήματα (π.χ. από ενοίκια) και θα συνεχισθούν με τον περιορισμό των επιδοτήσεων ενοικίων, τόκων στεγαστικών δανείων, προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού που καταβάλλονται από τον ΟΕΚ και την Εργατική Εστία. Τα επιδόματα αυτά θα κοπούν για έναν στους τρεις δικαιούχους! Αυστηρές είναι οι παρεμβάσεις στο κομμάτι της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης όπου τίθενται σαφείς στόχοι και χρονοδιαγράμματα για περιορισμό της δαπάνης των φαρμάκων με την επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης σε όλα Ταμεία, τον περιορισμό των ποσοστών κέρδους φαρμακείων και φαρμακαποθηκών. Κατά τις πληροφορίες, εφόσον τα μέτρα αυτά δεν αποδώσουν τα αναμενόμενα, τότε θα εξετασθεί ακόμη και η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ασφαλισμένων στο κόστος αγοράς των φαρμάκων. Δραστικές περικοπές θα υπάρξουν στα πολυτεκνικά επιδόματα με την καθιέρωση εισοδηματικών κριτηρίων. Ακόμη όμως δεν έχει προσδιορισθεί το εισοδηματικό όριο πάνω από το οποίο θα κοπούν οριστικά τα κοινωνικά επιδόματα.

Εργόσημο και αυξήσεις ασφαλιστικών εισφορών
Γ ια να αντιμετωπισθεί η πιεστική οικονομική κατάσταση των Ταμείων το πρόγραμμα προβλέπει παρεμβάσεις για την ενίσχυση των εσόδων. Πέραν της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών σε ΟΓΑ, ΟΑΕΕ και ταμείο επιστημόνων που αναφέρονται ρητά στο σχέδιο, προβλέπεται η καθιέρωση του «εργόσημου», δηλαδή του ενσήμου που θα πρέπει να προμηθεύονται όλοι όσοι απασχολούν έστω και για μία ημέρα οικιακές βοηθούς, εργάτες γης ή εργάτες για επισκευές στα σπίτια τους. Από αυτή την παρέμβαση το υπουργείο Εργασίας προβλέπει να εισπράξει ως το 2015 919 εκατ. ευρώ και επίσης να εισπράξει 413 εκατ. ευρώ από την καταπολέμηση της ανασφάλιστης εργασίας, κάτι που δεν πέτυχε μέχρι σήμερα.

Στο 10,5% του ΑΕΠ το έλλειμμα του 2010, Στο 142,8% του ΑΕΠ το χρέος

Σύμφωνα με τα αναθεωρημένα στοιχεία της Eurostat


Στο 10,5% του ΑΕΠ το έλλειμμα του 2010

Στο 142,8% του ΑΕΠ το χρέος


Ισοδυναμεί με λήψη μέτρων ύψους 3 δισ. ευρώ



Στο 10,5% αναθεώρησε η Eurostat το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ελλάδας για το 2010 έναντι αρχικής εκτίμησης για 9,6%. Το 2009 το έλλειμμα είχε διαμορφωθεί στο 15,4% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της κοινοτικής στατιστικής υπηρεσίας που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα, το δημόσιο χρέος της χώρας αυξήθηκε πέρυσι στο 142,8% του ΑΕΠ από 127,1% το 2009.
Το ύψος του περυσινού ελλείμματος αποκλίνει σχεδόν μία εκατοστιαία μονάδα από το 9,4% που ήταν ο στόχος του προϋπολογισμού και επιφέρει πρόσθετα βάρη για τον προϋπολογισμό του 2011, ο οποίος επίσης από το πρώτο τρίμηνο έχει εμφανίσει υστέρηση εσόδων ύψους 1,4 δισ. ευρώ.
Οι δύο αυτοί παράγοντες υποχρεώνουν το υπουργείο Οικονομικών να αναθεωρήσει το ύψος των έκτακτων μέτρων για φέτος από το επίπεδο του 1,74 δισ. ευρώ που είχε προσδιορίσει η τρόικα τον περασμένο Φεβρουάριο, σε 3 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, σε απόλυτους αριθμούς το δημοσιονομικό έλλειμμα έφτασε τα 24,1 δισ. ευρώ το 2010 από 36,3 δισ. ευρώ το 2009, ενώ το ΑΕΠ της Ελλάδας υποχώρησε από 235 δισ. ευρώ το 2009 σε 230,1 δισ. ευρώ το 2010. Τα έσοδα αυξήθηκαν από 37,3 δισ. ευρώ το 2009 σε 39,1 δισ. ευρώ το 2010, ενώ οι δαπάνες μειώθηκαν από 52,9 δισ. ευρώ σε 49,5 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο.
Το δημόσιο χρέος αυξήθηκε από 298,7 δισ. ευρώ το 2009 σε 328, 5 δισ. ευρώ το 2010.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα εμφανίζει το δεύτερο υψηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα στην ΕΕ μετά την Ιρλανδία (32,4% του ΑΕΠ) και το υψηλότερο δημόσιο χρέος στους «27».
Στην ανακοίνωσή της η ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία δεν θέτει κανένα θέμα αξιοπιστίας των ελληνικών στατιστικών στοιχείων. Ορισμένες επιφυλάξεις διατυπώνονται μόνο για τα στοιχεία της Μεγάλης Βρετανίας και της Ρουμανίας.
Σε γενικές γραμμές, το 2010 σε σχέση με το 2009 διαπιστώθηκε κατά μέσο όρο μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος τόσο στην ευρωζώνη (από 6,3% σε 6% του ΑΕΠ) όσο και στην ΕΕ (από 6,8% σε 6,4% του ΑΕΠ), ενώ το δημόσιο χρέος αυξήθηκε κατά μέσο όρο στη ευρωζώνη (από 79,3% σε 85,1% του ΑΕΠ) και στην ΕΕ (από 74,4% σε 80% του ΑΕΠ).
Η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών
«Η Eurostat ανακοίνωσε σήμερα τα δημοσιονομικά στοιχεία για το 2010.
Τα δημοσιονομικά στοιχεία του συνόλου της Γενικής Κυβέρνησης παρακολουθούνται στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ) από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), τη Γενική Διεύθυνση Θησαυροφυλακίου και Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και την Τράπεζα της Ελλάδος.
Στη συνέχεια η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), στο πλαίσιο της ίδιας διαδικασίας, υπολογίζει το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης ακολουθώντας τη διαδικασία ΕΣΛ 95 (ESA 95) και διαβιβάζει στη Eurostat τη σχετική κοινοποίηση για τελικό έλεγχο και ανακοίνωση. Σε ετήσια βάση διαβιβάζονται δύο κοινοποιήσεις στη Eurostat (προσωρινά και οριστικά στοιχεία).
Τονίζεται ότι μέσα από μια σειρά θεσμικών παρεμβάσεων που υλοποίησε η Κυβέρνηση, με προεξέχουσα εκείνη της ανεξαρτητοποίησης της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η Εurostat δεν αμφισβητεί πλέον τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία για το ύψος του ελλείμματος. Τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία χαρακτηρίζονται πλέον από απόλυτη διαφάνεια και αξιοπιστία.
Σύμφωνα με τη σημερινή ανακοίνωση για το 2010, η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) έχει διαβιβάσει στη Eurostat την 1η ετήσια κοινοποίηση (προσωρινά στοιχεία), όπου αναφέρει ότι το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 διαμορφώνεται στο 10,5% του ΑΕΠ.
Με βάση τα στοιχεία αυτά η Ελλάδα το 2010 είχε το δεύτερο μεγαλύτερο έλλειμμα στην Ε.Ε. μετά την Ιρλανδία (-32,4%) και κοντά στην Μεγάλη Βρετανία (-10,4%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (-9,2%) και την Πορτογαλία (-9,1%). Είχε δε την μεγαλύτερη μείωση του ελλείμματος οποιασδήποτε χώρας της Ε.Ε. το 2010 - κατά 5 μονάδες. Η μείωση αυτή είναι η μεγαλύτερη που έχει επιτευχθεί ποτέ στην Ελλάδα ή σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της ευρωζώνης σε ένα έτος.
Ως προς το δημόσιο χρέος, με βάση τα στοιχεία της Eurostat για το 2010, η Ελλάδα είχε το υψηλότερο χρέος στην Ε.Ε. (142,8% του ΑΕΠ) με δεύτερη την Ιταλία (119% του ΑΕΠ) ακολουθούμενη από το Βέλγιο (96,8% του ΑΕΠ) και την Ιρλανδία (96,2%).
Η παρατηρούμενη απόκλιση σε σχέση με τις προβλέψεις του κειμένου της Εισηγητικής του Προϋπολογισμού 2011 (9,4% ΑΕΠ) για το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 οφείλεται κύρια στους παρακάτω λόγους:
α) Στην μεγαλύτερη της αναμενόμενης επίπτωσης της ύφεσης, στο ΑΕΠ του 2010. Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2011, το ΑΕΠ του 2010 εκτιμάτο σε 231.888 εκ. ευρώ ενώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ η σχετική εκτίμηση είναι 230.173 εκ. ευρώ. Η αρνητική αυτή εξέλιξη οδηγεί σε επιβάρυνση του ελλείμματος του 2010 κατά 0,1%.
β) Στην επιδείνωση στα φορολογικά έσοδα (0,6% του ΑΕΠ), απόρροια της μεγαλύτερης από την προβλεπόμενη κατά την περίοδο σύνταξης του Προϋπολογισμού 2011 ύφεσης το τελευταίο τρίμηνο του έτους 2010. Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό αποτέλεσμα επί των εσόδων του 2010 σε εθνικολογιστική βάση καθορίζεται και από την πορεία συγκεκριμένων κατηγοριών εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο του 2011, τα οποία σε μεγάλο βαθμό αντανακλούν την οικονομική δραστηριότητα του τελευταίου τριμήνου του προηγούμενου έτους.
γ) Στην επιδείνωση στο ισοζύγιο των ΟΤΑ (0,25% του ΑΕΠ), που σχετίζεται με αποπληρωμή παρελθουσών υποχρεώσεων στο τέλος του έτους.
δ) Στην επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των ΟΚΑ (0,5% του ΑΕΠ), καθώς η μεγαλύτερη από το αναμενόμενο αύξηση της ανεργίας οδήγησε σε μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Υπενθυμίζεται ότι, όπως στην περίπτωση των φορολογικών εσόδων, το αποτέλεσμα των ΟΚΑ του 2010 σε εθνικολογιστική βάση καθορίζεται και από την πορεία συγκεκριμένων κατηγοριών εισφορών κατά το πρώτο δίμηνο του 2011.
ε) Στην επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των νοσοκομείων (0,3% του ΑΕΠ).
Από την άλλη πλευρά, βελτίωση παρατηρείται στο ισοζύγιο των επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ (0,35% του ΑΕΠ), καθώς και στην προσαρμογή σε εθνικολογιστική βάση των δεδουλευμένων τόκων (0,3% του ΑΕΠ).
Συνεπώς, είναι προφανές ότι η παραπάνω απόκλιση έρχεται κυρίως ως αποτέλεσμα της βαθύτερης, από το αναμενόμενο, ύφεσης της ελληνικής οικονομίας που επηρεάζει τα φορολογικά έσοδα, αλλά και τις ασφαλιστικές εισφορές. Ταυτόχρονα, υπογραμμίζει τις πραγματικές δυσκολίες για τη μείωση του ελλείμματος σε περιοχές του Προϋπολογισμού ή της Δημόσιας Διοίκησης όπου χρειάζονται μεγαλύτερες προσπάθειες, όπως π.χ. αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, δαπάνες σε νοσοκομεία, ΟΚΑ, αυτοδιοίκηση, ΔΕΚΟ.Σε κάθε περίπτωση, η Ελληνική Κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη στους στόχους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής και όλα τα αναγκαία μέτρα για την επίτευξή τους έχουν ήδη προβλεφθεί στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή μέχρι τις 15 Μαΐου 2011.»