Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Σε ένα δίμηνο τέσσερις νέοι σταθμοί διοδίων στην Εγνατία

- Στον Ίασμο ο ένας από αυτούς, ενώ ένας ακόμη κατασκευάζεται στην Καβάλα

- Πόσο πιθανό είναι να ιδιωτικοποιηθεί ο δρόμος;



Τέσσερις νέοι σταθμοί διοδίων (εκτός του Πολύμυλου) αναμένεται να λειτουργήσουν ακόμη και μέσα στον ερχόμενο Ιούλιο κατά μήκος της Εγνατίας οδού. Πρόκειται για τους σταθμούς στα Τύρια (Θεσπρωτία), στο Μαλακάσι (Ιωάννινα), στη Νυμφόπετρα (Θεσσαλονίκη) και στον Ιασμο (Ροδόπη). Ακόμη ένας σταθμός ήδη κατασκευάζεται στην περιοχή της Καβάλας.Πρόκειται για προσωρινούς σταθμούς, οι οποίοι όμως θα λειτουργούν μέχρι τις αρχές του 2013, όταν υπολογίζεται πως στον αυτοκινητόδρομο θα λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια με χρέωση ανάλογα με τη χρήση του.Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, επισήμανε πως τα διόδια στην Εγνατία είναι σχεδόν έτοιμα, κάτι που επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος της «Εγνατία Οδός ΑΕ», Τάσος Μουρατίδης. Οι προετοιμασίες έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν στο σύνολό τους, ειδικά σε Μαλακάσι, Νυμφόπετρα και Ιασμο.
«Για να λειτουργήσουν όμως τα διόδια, θα πρέπει να υπογραφεί η κοινή υπουργική απόφαση από τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών. Είμαστε σε αναμονή αυτής της απόφασης», είπε ο κ. Μουρατίδης.Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη είναι η προσπάθεια του υπουργείου να μειωθεί το κόστος των διοδίων στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους, που κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης. Τη Μεγάλη Εβδομάδα το υπουργείο έστειλε εγγράφως τις προτάσεις του στους παραχωρησιούχους και την προηγούμενη εβδομάδα έλαβε τις απαντήσεις. Η διαδικασία, όπως σημείωσε ο κ. Μαγκριώτης, και οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του τρέχοντος μήνα και ακολούθως είναι ανοιχτό το ζήτημα της μείωσης των τιμών σε σημαντικά μάλιστα ποσοστά.ΜειώσειςΣύμφωνα με τον υφυπουργό, εκεί όπου κατασκευάζεται αυτοκινητόδρομος (π.χ. Τέμπη), τα διόδια αναμένεται να μειωθούν στη μισή τιμή. Σε ήδη κατασκευασμένους αυτοκινητόδρομους η μείωση υπολογίζεται μεταξύ 25% και 30%, ενώ εξετάζεται να ισχύσει και μια σειρά από εκπτώσεις ειδικά για τους συχνούς χρήστες (για παράδειγμα πάνω από δέκα διελεύσεις το μήνα από ένα σταθμό) και διευκολύνσεις στις τοπικές μετακινήσεις.

Σε περίπου δύο χρόνια υπολογίζεται πως θα λειτουργούν ηλεκτρονικά διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, όπου η χρέωση θα γίνεται πλέον με βάση τη χρήση του δρόμου, με αναλογικό και δίκαιο τρόπο.Οι μειώσεις αναμένονται επίσης μέσα στο καλοκαίρι και συναρτώνται και με την απεμπλοκή των χρηματοδοτήσεων και τη συνέχιση της υλοποίησης των έργων με συμβάσεις παραχώρησης.Ο κ. Μαγκριώτης σημείωσε ότι «ήδη έχουμε επιτύχει σημαντική συγκράτηση των τιμών των διοδίων. Υπενθυμίζω ότι από την 1η Ιανουαρίου 2011 σε όλο τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου τα διόδια βάσει σύμβασης έπρεπε να αυξηθούν κατά 33%. Δηλαδή στο τμήμα από τις Ράχες Μαλιακού μέχρι το Κλειδί Ημαθίας. Καταφέραμε να μην προχωρήσει η αύξηση. Στο τμήμα από Σκάρφια Φθιώτιδας μέχρι την Αθήνα τα διόδια έπρεπε να αυξηθούν κατά 20% τον προηγούμενο Μάρτιο και επιπλέον κατά 30% τον ερχόμενο Ιούνιο. Κι αυτό το σταματήσαμε. Η κυβέρνηση απορρόφησε τις αυξήσεις αυτές. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική κοινωνική παροχή προς πολύ μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού».Ο υφυπουργός επανέλαβε τη δέσμευσή του ότι τα διόδια στην Εγνατία οδό θα είναι φτηνότερα συγκριτικά με τους άλλους αυτοκινητόδρομους.Ιδιωτικοποίηση της «Εγνατία Οδός ΑΕ»Αναφορικά με την πρόθεση για ιδιωτικοποίηση της «Εγνατία Οδός ΑΕ», ο κ. Μαγκριώτης δήλωσε ότι οι ισχυρισμοί της ΝΔ είναι ανεδαφικοί.

«Υποστηρίζουν ότι θα φέρει έσοδα 1 δισ. ευρώ και θα μειωθεί το έλλειμμα. Ομως έχουν φορτώσει την εταιρία με 1,1 δισ. ευρώ δάνεια, αφού από το 2006 και μετά δε χρηματοδοτούσαν την κατασκευή της από τον κρατικό προϋπολογισμό, για να μην εμφανίζεται στο έλλειμμα και το χρέος. Επέβαλαν να πάρει δάνεια από ιδιωτικές τράπεζες, βάζοντας ως υποθήκη τα διόδια και την επιστροφή του ΦΠΑ. Ούτε τα διόδια έβαλαν (από το 2006), για να μην έχουν πολιτικό κόστος, ούτε τα 700 εκατ. ευρώ που όφειλε το Δημόσιο στην εταιρία από το ΦΠΑ επέστρεψαν. Ας υποθέσουμε ότι θα βρεθεί ιδιώτης, ο οποίος μέσα σε δυο χρόνια θα πληρώσει 1 δισ. ευρώ στο Δημόσιο και θα αναλάβει 1 δισ. ευρώ χρέη, θα πληρώνει 60 - 100 εκατ. ευρώ το χρόνο για συντήρηση και λειτουργία της και φυσικά θα έχει και το εύλογο κέρδος. Φανταστείτε πόσο ακριβά και πυκνά διόδια θα επιβάλει...», είπε χαρακτηριστικά.Ανάλογη εικόνα, σύμφωνα με τον υφυπουργό, υπάρχει και στις πέντε συμβάσεις παραχώρησης για ισάριθμους αυτοκινητόδρομους (το 2007), με αποτέλεσμα να γίνουν τα διόδια πανάκριβα και να σταματήσουν οι τράπεζες τη χρηματοδότηση... «Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την κυβέρνηση προτείναμε μείωση των διοδίων και λύση όλων των νομικών και τεχνικών προβλημάτων που δημιουργήθηκαν εξαιτίας των λαθών των συμβάσεων, αλλά και της κακής διαχείρισης των έργων τόσο από την κυβέρνηση της ΝΔ όσο και από την ιδιωτική πλευρά. Μέχρι τον προηγούμενο Δεκέμβριο δε δέχονταν καμιά συζήτηση, γι' αυτό και δεν έχουμε μέχρι τώρα μείωση των διοδίων, αφού για κάθε αλλαγή των συμβάσεων, όπως ορίζεται και από τις ίδιες τις συμβάσεις, χρειάζεται η συμφωνία και των δύο πλευρών.

Είναι θετικό ότι μετά το Δεκέμβρη δέχτηκαν τη συνεργασία στα θέματα αυτά. Πιστεύω πως μέχρι το τέλος Μαΐου μπορεί να υπάρξει οριστική συμφωνία και μέσα στον Ιούνιο να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα εκεί που έχουν σταματήσει, γεγονός πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη, την απασχόληση και τη στήριξη των περιφερειακών αγορών», σημείωσε.