Τρίτη 31 Αυγούστου 2010

Πληροφορίες αναφέρουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των ΔΟΥ της χώρας

Πληροφορίες αναφέρουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των ΔΟΥ της χώρας

Δηλώσεις επί του θέματος από τον Προϊστάμενο της Α΄ ΔΟΥ Ξάνθης, κύριο Κ. Φαρμάκη

«Ήδη μελετάται από το Υπουργείο σχετικό σχέδιο για την αναδιάρθρωση των φορολογικών υπηρεσιών, που όπως φημολογείται θα είναι γνωστό μέχρι τα Χριστούγεννα, με στόχο την αποτελεσματικότερη απόδοση των ΔΟΥ σε φόρους…»



  Πλούσια είναι η φιλολογία των ημερών αναφορικά με την αναδιάρθρωση υπηρεσιών στις ΔΟΥ της χώρας, με σκοπό την καλύτερη λειτουργία τους, καθώς και η αλλαγή στον τρόπο φορολογικών ελέγχων για την πάταξη της φοροδιαφυγής.

  Σχετικά με το θέμα τοποθετείται στην εφημερίδα μας ο Προϊστάμενος της Α΄ ΔΟΥ Ξάνθης, κύριος Κώστας Φαρμάκης. Αναφερόμενος στους τρόπους που διενεργούνται οι φορολογικοί έλεγχοι, ο τελευταίος αναφέρει τα ακόλουθα:

  «Οι φορολογικοί έλεγχοι είναι οι εξής:

  Οι προληπτικοί έλεγχοι, οι οποίοι κατά βάση διενεργούνται από το ΣΔΟΕ και περιορισμένα από την ΔΟΥ, με σκοπό να διαπιστώσουν την έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης, αποδείξεων παροχής υπηρεσιών, τιμολογίων, καθώς και την έγκυρη ενημέρωση των βιβλίων.

  Οι προσωρινοί έλεγχοι που διενεργούνται από τις ΣΔΟΕ και τα ελεγκτικά κέντρα, με σκοπό να καταλογίσουν για φόρους, φόρους ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος, φόρο μισθωτών υπηρεσιών και λοιπά, τους οποίους δεν έχουν αποδώσει οι επιχειρήσεις ή οι ελεύθεροι επαγγελματίες.

  Οι τακτικοί έλεγχοι, τους οποίους πραγματοποιούν τόσο η ΔΟΥ, όσο και τα ελεγκτικά κέντρα και αποσκοπούν στον έλεγχο όλων των φορολογικών αντικειμένων, των χρήσεων των επιχειρήσεων ή ελευθέρων επαγγελματιών που είναι ανέλεγκτοι. Είναι αυτό που ο κόσμος αποκαλεί συνήθως ως έλεγχο πενταετίας. Μπορεί να είναι και εξαετίας ή επταετίας, ανάλογα με τα χρόνια που είναι ανέλεγκτα. Πολλές φορές αντί των τακτικών ελέγχων, εκδίδονται κατά περιόδους διάφορες αποφάσεις περαίωσης με βάση τις οποίες εκδίδεται εκκαθαριστικό σημείωμα, με ορισμένο ποσό φόρου για κάθε επιχείρηση. Εφόσον πληρωθεί ο φόρος περαιώνονται οι ανέλεγκτες χρήσεις, χωρίς την διενέργεια τακτικού ελέγχου με εξαίρεση τις περιπτώσεις όπου έχουμε σοβαρές παραβάσεις, μη έκδοση τιμολογίου, έκδοση πλαστών – εικονικών τιμολογίων κ.τ.λ.».

  Σε ερώτηση της ΦτΞ, κατά πόσο είναι αποτελεσματικοί οι παραπάνω φορολογικοί έλεγχοι, με δεδομένο το γεγονός, ότι έχουμε πολλά κρούσματα φοροδιαφυγής ή και ανεξόφλητων φόρων από επαγγελματίες, ο κύριος Κ. Φαρμάκης απαντάει πως «Άλλο πράγμα είναι οι ανεξόφλητοι φόροι, οι οποίοι είναι βεβαιωμένοι και άλλο οι φόροι τους οποίους δεν έχουν αποδώσει οι συγκεκριμένοι επιχειρηματίες. Μπορεί κάποιος να μην έχει αποδώσει ΦΠΑ για δύο δίμηνα ή τρίμηνα. Αυτοί οι φόροι είναι διαφορετικοί.

  Είναι αποτελεσματικοί οι φορολογικοί έλεγχοι που διενεργούνται, αλλά λόγω και των οικονομικών συνθηκών οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τον φόρο σαν κεφάλαιο κίνησης, όπως διαπιστώνουμε πολλές φορές, και έτσι δεν τον αποδίδουν».

  Ερωτηθείς για το εάν θα έπρεπε να αλλάξει ο τρόπος που διενεργούνται οι φορολογικοί έλεγχοι, ώστε να είναι πιο αποτελεσματική η όλη διαδικασία, ο κύριος Κ. Φαρμάκης επισημαίνει με έμφαση πως «ήδη μελετάται από το Υπουργείο σχετικό σχέδιο για την αναδιάρθρωση των φορολογικών υπηρεσιών, που όπως φημολογείται θα είναι γνωστό μέχρι τα Χριστούγεννα, με στόχο την αποτελεσματικότερη απόδοση των ΔΟΥ σε φόρους…».

  Απαντώντας σε ερώτηση, πώς θα εξελιχθούν οι ΔΟΥ στα πλαίσια της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης, του λεγόμενου Καλλικράτη, ο κύριος Κ. Φαρμάκης αναφέρει ότι «αυτό που ακούγεται είναι ότι οι μεγάλες ΔΟΥ θα συγχωνευτούν και θα αποτελέσουν τα λεγόμενα Περιφερειακά Φορολογικά Κέντρα Είσπραξης. Όπου υπάρχουν μικρές ΔΟΥ ειπώθηκε ότι αυτές θα καταργηθούν. Αν ισχύσουν αυτά που λέγονται, πιστεύουμε ότι στην Ξάνθη, πιθανόν, να ενοποιηθούν οι δύο ΔΟΥ.

  Θεωρώ, ότι αυτό γίνεται προς την κατεύθυνση της αποτελεσματικότερης λειτουργίας της ΔΟΥ. Πρέπει, βέβαια, να ληφθεί υπόψη, ότι έχουμε πολύ προσωπικό που θα συνταξιοδοτηθεί. Εάν αυτή η συνένωση έχει και επάρκεια προσωπικού, τότε πιστεύω ότι θα είναι προς το καλύτερο. Σε διαφορετική περίπτωση, θα δημιουργηθούν κάποια κενά. Σε αποχωρήσεις πέντε υπαλλήλων θα προσλαμβάνεται ένας, αντί των πέντε που έχουν αποχωρήσει».

  Σε ερώτηση, εάν προκύψουν πιθανές δυσλειτουργίες στις συναλλαγές πολιτών με  υπηρεσίες, εξαιτίας των κενών που θα δημιουργήσουν οι συγχωνεύσεις των υπηρεσιών, ο κύριος Κ. Φαρμάκης αναφέρει ότι «Πιστεύω πως ναι. Ειδικά στις δικές μας υπηρεσίες, διότι είναι υπηρεσίες που έχουν τεράστιο όγκο δουλειάς. Δεν ξέρω βέβαια αν γίνουν μετατάξεις από άλλες υπηρεσίες, όπου πλεονάζει το προσωπικό. Εάν δεν αναπληρωθούν αυτά τα κενά, βεβαίως θα υπάρξουν ουρές, κυρίως κατά τις τελευταίες ημέρες πληρωμής των φόρων, δεδομένου του ότι περιμένουν όλοι τις τελευταίες ημέρες για να πληρώσουν τους φόρους».