4«Καλλικρατούν»
και την Παιδεία
Καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων, με σκοπό την εξοικονόμηση κονδυλίων
Σάββας Μελισσόπουλος, Προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης:
«Όταν θα είναι ολοκληρωμένη η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας και ζητηθεί η δική μας γνώμη, εγώ δεσμεύομαι σε επίπεδο Νομού, η πρότασή μου να μην επιφέρει καμία δυσλειτουργία και μάλιστα είμαι έτοιμος να δώσω μάχη γι’ αυτό το πράγμα»
Το Υπουργείο Παιδείας, στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης στον χώρο της εκπαίδευσης, έχει αποφασίσει να εφαρμόσει τον «Καλλικράτη» σε ότι αφορά τις σχολικές μονάδες.
Ο «Καλλικράτης», λοιπόν, στην παιδεία προβλέπει συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, με σκοπό αυτά να καταστούν αυτοδύναμα, ώστε να επιτευχθεί και η εξοικονόμηση κεντρικών πόρων, με δεδομένο και το γεγονός, πως η οικονομική κρίση της χώρας είναι γενικευμένη και αυξανόμενη.
Σχετικά με τους στόχους της ανωτέρω εξέλιξης στον χώρο της παιδείας, μιλάει στην ΦτΞ ο Προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης, κύριος Σάββας Μελισσόπουλος, επισημαίνει τα κάτωθι:
«Υπάρχει βούληση να επιχειρηθεί μια αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος με δύο σκοπούς. Πρώτον, την καλύτερη κατανομή και εξοικονόμηση των πόρων, ώστε οι σχολικές μονάδες να έχουν πόρους, για να κινηθούν σωστά. Αυτό σημαίνει, ότι, σε απολύτως λογικά πλαίσια, κάποιες πολύ μικρές σχολικές μονάδες δεν μπορούν να λειτουργήσουν με τρεις ή πέντε μαθητές και πρέπει τα παιδιά αυτά να πάνε σε κάποιο διπλανό σχολείο, έτσι ώστε να τύχουν καλύτερης μόρφωσης, αλλά και να εξοικονομηθούν οι εκπαιδευτικοί, για να δοθούν εκεί που υπάρχει ανάγκη. Δεύτερον, μέσα από αυτή την εξέλιξη, θα υπάρχει και μια ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, έτσι ώστε όλα τα Ελληνόπουλα να έχουν την καλύτερη εκπαίδευση και να μπορέσουμε να κατευθυνθούμε σε έναν σωστότερο τρόπο προς όφελος όλης της εκπαιδευτικής διαδικασίας» και συνεχίζει επισημαίνοντας τα ακόλουθα:
«Από τα κείμενα που και εγώ διαβάζω ως πολίτης, αλλά και από αυτά που πολλές φορές συζητούμε ως υπηρεσία γίνεται φανερό πως στόχος και είναι πολύ σημαντικό αυτό που λέω είναι η σχολική μονάδα να έχει μια αυτοτέλεια οικονομική, αλλά και να αποφασίζει μόνη της για πολλά πράγματα. Να αποκτήσει, δηλαδή, μια καινούργια δυναμική, ώστε να μπορεί να αποφασίζει μόνη της για πολύ σημαντικά θέματα που αφορούν το μέλλον των παιδιών και έχουν να κάνουν με τις ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες του κάθε σχολείου».
Ερωτηθείς, εάν είναι εφικτό να υπάρξει ποιοτική παιδεία, τον βασικό στόχο του αρμοδίου Υπουργείου, την στιγμή, μάλιστα, που έχει αποφασιστεί περικοπή κονδυλίων όσον αφορά το εκπαιδευτικό σύστημα, ο κος Σάββας Μελισσόπουλος υπογραμμίζει με έμφαση πως , «έτσι όπως με ρωτάτε όχι, δηλαδή καλύτερη ποιότητα με λιγότερα χρήματα, δεν μπορεί να πει κάποιος πως μπορεί να υπάρξει. Από ότι αντιλαμβάνομαι, όμως, γιατί δεν έχω ακόμη κάτι χειροπιαστό, θα έχουμε μια μείωση και στον χώρο της Παιδείας, στα πλαίσια της γενικότερης οικονομικής κατάστασης. Το Υπουργείο θέλει να επιχειρήσει μείωση των λειτουργικών δαπανών, χωρίς να μας επηρεάσει, φτιάχνοντας ένα καλύτερο εκσυγχρονισμό του συστήματος. Να γίνουν δηλαδή μεγαλύτερες οι σχολικές μονάδες, για να μην έχουμε να συντηρούμε το κάθε ένα μικρό σχολείο, το οποίο δεν μπορεί να λειτουργήσει και βάσει του προηγούμενου Νόμου, ώστε να αντιμετωπιστεί όλο το ζήτημα με μια καλύτερη διευθέτηση των σχολικών μονάδων».
Ενώ, σε ερώτηση, όσον αφορά τις μικρές σχολικές μονάδες των τριών και πέντε μαθητών που θα καταργηθούν στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, εάν θα τηρηθούν κάποια γεωγραφικά κριτήρια, με δεδομένο το γεγονός, πως ελάχιστους μαθητές φιλοξενούν σχολικές μονάδες οι οποίες βρίσκονται πολύ μακριά από κάποιες μεγαλύτερες, ο κος Σ. Μελισσόπουλος επισημαίνει πως «οπωσδήποτε, υπάρχουν γεωγραφικά κριτήρια, αλλά και εκπαιδευτικά κριτήρια, αν θέλετε, γιατί δεν μπορείς να συνενώσεις δύο σχολεία διαφορετικής κουλτούρας και λογικής, όλα αυτά, θεωρώ, ότι θα προβλεφθούν».
Και καταλήγει, «όταν θα είναι ολοκληρωμένη η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας και ζητηθεί η δική μας γνώμη, εγώ δεσμεύομαι σε επίπεδο Νομού, η πρότασή μου να μην επιφέρει καμία δυσλειτουργία και μάλιστα είμαι έτοιμος να δώσω μάχη γι’ αυτό το πράγμα».