Πέμπτη 26 Μαΐου 2011

Άρθρο της Φ. Βλαχοπούλου

«Όχι μείωση του αριθμού των βουλευτών, ναι όμως στην μείωση κατά το ήμισυ της βουλευτικής τους αποζημίωσης. Να παίρνουν δηλαδή 3.000 Ευρώ τον μήνα». Δήλωση του κ. Καρατζαφέρη!
Οι τρεις χιλιάδες Ευρώ, φαντάζουν προκλητικά στα μάτια του χαμηλόμισθου και του χαμηλοσυνταξιούχου, που στην ζωή τους (κυρίως οι δεύτεροι) δεν γνώρισαν το χαβαλέ, την πολυτέλεια, το σινιέ ντύσιμο, τον καφέ στο… Κολωνάκι, τις παροχές των ευνοούμενων κλασσάτων πολιτών και προπάντων εκτός σιγουριάς του μεροκάματου. Που δούλευαν παντός καιρού, δεν έτρωγαν συναγρίδα, σφυρίδα, σολομό και αστακούς, αλλά προτιμούσαν εξ ανάγκης φυσικά τα μετακατοχικά φαγητά της φτωχομάνας Ελλάδος. Αυτά βέβαια είναι ψιλά γράμματα, για τους υψηλά ιστάμενους και αμειβόμενους του κρατικού μηχανισμού. Αν ο μισθός των βουλευτών είναι 6.000 Ευρώ με τις extra προσαυξήσεις, ας μας πουν πόσα επί συνόλω κατά μήνα μπαίνουν στις τσέπες τους.
Η κ. Μπακογιάννη είναι σύμφωνη με τη μείωση του αριθμού των βουλευτών. Μιλάει βεβαίως εκ του ασφαλούς, ως αρχηγός νεοϊδρυθέντος κόμματος, που θυμίζει την διασφαλισμένη θέση ενός συνδικαλιστή.
Δεν το κουνάει κανείς! Ε! λοιπόν, σίγουρα η θέση έως απαίτηση της πλειονότητας των Ελλήνων πολιτών είναι η μείωση του αριθμού των βουλευτών (στους 70 τους οριοθετεί ο κ. Καρατζαφέρης) και η μείωση των μισθών τους, πολύ πιο κάτω από τις 3.000 Ευρώ. Για να έρθουν ελάχιστα πιο κοντά στην κατάντια του απλού πολίτη.
Ας δούμε όμως το μείζον θέμα των αποκρατικοποιήσεων και της «αξιοποίησης» της δημόσιας περιουσίας. Η ωραιοποιημένη έκφραση του πλήρους ξεπουλήματος, που ορισμένοι αρνούνται να το δουν μέσα στο πλαίσιο της πραγματικότητας. Ότι μπορεί να ξεπουληθεί, θα πει στην διαδικασία μείωσης της αξίας του και μάλιστα προΐσταντος του «όσο, όσο». Και βέβαια ανεπιστρεπτί. Ούτε με τους όρους του ενέχυρου. Δηλαδή, έστω και κάποτε (ω! του θαύματος) η χώρα κερδίσει σε… ΛΟΤΤΟ και θελήσει να επανακτήσει κάποιον από τους αποκρατικοποιημένους οργανισμούς ή αξιοποιημένα ακίνητα, ας το ξεχάσει. Ο «επαναπατρισμός» είναι αδύνατον να συμβεί. «Τα ξένα χέρια είναι μαχαίρια»!
Η μέχρι πρότινος ψύχραιμη και αισιόδοξη κυβέρνηση της χώρας, ήρθε επιτέλους αντιμέτωπη με την νεοσύστατη κατ’ αυτήν ανησυχία, μετά δόσης πανικού. Συνειδητοποίησε τα μεγέθη των χρεών, την δική της πολιτική και οικονομική ανεπάρκεια, στην κάλυψη των ελλειμμάτων, που εξυπακούεται πως θα μειώνονταν με τα σκληρά μέτρα και το «αίμα» των πολιτών που δεινοπαθούν, από την παρανόηση του όρου σοσιαλισμός. Τουλάχιστον επί εποχής Γιώργου Παπανδρέου του νεώτερου.
Διότι, το ως άνω ισχυροποιείται από την αλλαγή των όσων δήλωνε προεκλογικά, ο τότε υποψήφιος και νικητής μετεκλογικά, σημερινός Πρωθυπουργός, ο οποίος στήριζε τον αγώνα του στις θέσεις υποστήριξης των χαμηλών και ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων του πληθυσμού, που εκ των πραγμάτων απεδείχθη ανέφικτο. Όπως ανέφικτη απεδείχθη η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής και η κατάργηση τα εκμετάλλευσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο.
Με τον τρόπο που λειτούργησε το ΠΑΣΟΚ, ξεκινώντας την επιβολή των μέτρων από τους ασθενέστερους οικονομικά, δεν είναι άλλωστε μιας μορφής εκμετάλλευση; Η εκούσια ή ακούσια ή έστω και για λόγους σκοπιμότητας ανεπάρκεια εφαρμογής των μέτρων, αρχής γενομένης από τους έχοντες και κατέχοντες, δεν ακυρώνει τον σοσιαλισμό; Δεν κολάζει τον πολίτη; Δεν τον ωθεί στο να είναι οπαδός της απαξίας και της αναξιοπιστίας, προς το πολιτικό σύστημα;
Ιδιαιτέρως και επί της παρούσης από το ΠΑΣΟΚ;

Έκτακτη είδηση!!!

Τους πολιτικούς αρχηγούς κάλεσε να δει αύριο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, για την κατάσταση της οικονομίας της χώρας.

ΕΚΛΟΓΕΣ;

Πρωτοσέλιδο Της ΦτΞ 26.5.2011



Ο Κλέψας του Κλέψαντος στον Κάμπο και οι Κλεπταποδόχοι συνεχώς στον αφρό

- Ρομά της περιοχής κλέβουν καλώδια από χωράφια αγροτών, για να πάρουν χαλκό
- Έτοιμοι να πάρουν τον νόμο στα χέρια τους οι αγρότες του Νομού
- Δηλώσεις του αστυνομικού Διευθυντή Ξάνθης, κυρίου Γιώργου Γκοδοσίδη



Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν σημειωθεί πολλές κλοπές σε γεωργικές εκτάσεις του Νομού μας, όπως καταγγέλλουν οι Ξανθιώτες γεωργοί. Καλώδια, μπαλαντέζες κ.ο.κ έχουν γίνει η λεία για τους κλέφτες, με αποτέλεσμα οι γεωργοί της Ξάνθης να απειλούν να πάρουν οι ίδιοι τον νόμο στα χέρια τους, αφού κατ’ αυτό τον τρόπο καταστρέφονται, ακόμη, περισσότερο οικονομικά.
Σύμφωνα με τον αστυνομικό διευθυντή Ξάνθης, κύριο Γιώργο Γκοδοσίδη, οι Ρομά της περιοχής επιδίδονται σε κλοπές, κυρίως, καλωδίων που βρίσκουν στα χωράφια, προκειμένου να πάρουν από αυτά τον χαλκό. Κατά βάση, χωριά του κάμπου πέφτουν θύματα τέτοιων κλοπών.
Πριν δύο μέρες, μάλιστα, πιάστηκαν και οδηγήθηκαν στην ασφάλεια δύο ακόμη άτομα, που επιχείρησαν να κλέψουν καλώδια σε χωράφι της περιοχής μας. Βέβαια, όπως επισημαίνει ο κύριος Γ. Γκοδοσίδης, οι κλοπές έχουν περιοριστεί αρκετά, καθώς ξεκίνησαν οι γεωργικές εργασίες, αλλά και η αστυνομία περιπολεί καθημερινά τις συγκεκριμένες περιοχές.

Της Πολιτικής Το ##

Γράφει ο Σταύρος Βλαχόπουλο

Μέγα ψέμα πως φυτεύτηκαν 4.000 δενδρύλλια στην Μνήμη του Λάμπρου Παπαντωνίου. Γ. Παπασταματίου: «Ούτε 500 δενδρύλλια δεν φυτεύτηκαν»:
Όποιος υποστήριξε ή συνεχίζει να υποστηρίζει πως στην δεντροφύτευση για την μνήμη του Λ. Παπαντωνίου φυτεύτηκαν 4.000 δενδρύλλια ή κάτι περισσότερα από 500, είναι μεγάλος ψεύτης και θα πρέπει να ντρέπεται να κυκλοφορεί στην Ξάνθη. Κάτι ανάλογο βέβαια μου είπε και ως απάντηση σε χθεσινά μου ερωτήματα, ο Πρώην Αντιδήμαρχος Γ. Παπασταματίου, ο οποίος σύμφωνα με τα λεγόμενά του, πραγματοποιώντας επιτόπια έρευνα διαπίστωσε πως πραγματικά τα δέντρα που φυτεύτηκαν δεν ξεπερνούν τα 500 , επιβεβαιώνοντας τα όσα μέχρι σήμερα υποστηρίζουμε όλοι εμείς, που δεν φάγαμε το επιχρυσωμένο χάπι των ψεμάτων, του αρμόδιου Αντιδημάρχου Πρασίνου, γιατί πολύ απλά για να σε πιστέψει κάποιος σήμερα στην Ξάνθη, θα πρέπει να έχεις κερδίσει την εμπιστοσύνη του, κάτι που δεν ισχύει για τον συγκεκριμένο κύριο.

«Ότι είχαν να δώσουν οι χαμηλόμισθοι και οι χαμηλοσυνταξιούχοι το έχουν δώσει». Τάδε έφη Κάρολος Παπούλιας, Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας:


Αυτές ήταν ίσως οι σημαντικότερες λέξεις που είπε στον Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου εχθές, ο κύριος Παπούλιας κατά την ολιγόωρη συνάντηση τους, δείχνοντας στον καπετάνιο του Ακυβέρνητου καραβιού που λέγεται Ελλάδα, πως πρέπει να ακολουθήσει άλλη ρότα στα σχέδια του για να πατάξει το έλλειμμα, γλιτώνοντας την χώρα από την χρεοκοπία. Βέβαια, ο κύριος Παπανδρέου δεν έδειξε να καταλαβαίνει τα όσα του είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και άρχισε να μιλά για σχέδια ανάπτυξης, την στιγμή που τα πάντα έχουν βαλτώσει στην χώρα, έπειτα από τους χειρισμούς του ίδιου του Πρωθυπουργού και των συνεργατών του.

Στο Ναδίρ η αγορά της Ξάνθης. Τα ψώνια και τον καθημερινό καφέ, διαδέχτηκε η πλήρης απουσία του κόσμου στα πεζοδρόμια της πόλης:



Πριν λίγους Μήνες, όσοι επισκέπτονταν την Ξάνθη, είτε για δουλειά είτε για χαλάρωση και ξεκούραση, μιλούσαν με τα καλύτερα λόγια για την κυκλοφορία του κόσμου. Όλοι τόνιζαν πως η Ξάνθη είναι μια πόλη που παραμένει ζωντανή σε όλη την διάρκεια του χρόνου για 24 ώρες το 24ωρο. Σήμερα, εκτός του γεγονότος πως από τις 9 το βράδυ η Ξάνθη θυμίζει έρημη πόλη, δεν βλέπουμε να κινούνται ούτε αδέσποτα σκυλιά και κατά την διάρκεια της ημέρας. Η κίνηση των πεζών στους δρόμους είναι χειρότερη από υποτονική, ελάχιστοι και ανύπαρκτοι αυτού που κρατούν σακούλες με ψώνια στα χέρια τους και τα καφέ της πόλης που κάποτε έσφυζαν από ζωή, παρατηρούν ανήμπορα να αντιδράσουν στην οικονομική κρίση, τα καθίσματα και τους σερβιτόρους να είναι περισσότεροι από τους πελάτες. Αυτή ήταν η εικόνα της Ξάνθης του χθες και αυτή είναι η εικόνα της Ξάνθης σήμερα. Εικόνες οι οποίες δυστυχώς μας στενοχωρούν και μας αναγκάζουν να περπατάμε με σκυμμένο το κεφάλι.

Παρέλαση στελεχών της Ντόρας Μπακογιάννη στην Ξάνθη και έντονο Άρωμα Εκλογών, οι οποίες ίσως να ανακοινωθούν μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα:


Τελικά το να κάνεις βόλτα στην Ξάνθη και ειδικότερα στο κέντρο σε ώρες οι οποίες δεν είναι συνηθισμένες, αποτελεί τον καλύτερο σύμμαχο για την εξεύρεση θεμάτων δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος. Έτσι συνέβη και εχθές, όπου πραγματοποιώντας μια βόλτα σε κεντρική οδό της πόλης μας για προσωπική μου δουλειά, έπεσα επάνω σε στέλεχος εκ Θεσσαλονίκης, της «Δημοκρατικής Συμμαχίας», του κόμματος της κυρίας Μπακογιάννη, ο οποίος αποτελούσε επί Κυβέρνησης Καραμανλή, πρωτοκλασάτο στέλεχος της ΝΔ και κατείχε θέση την εποχή που εγώ ήμουν μέλος της ΝΟΔΕ Ξάνθης. Η χαρά μου βέβαια που συνάντησα τον συγκεκριμένο άνθρωπο ήταν μεγάλη, αφού είχα καιρό να τον δω και τον θεωρώ φίλο πάνω από όλα, αλλά η επίσκεψη του στην Ξάνθη, μου έδωσε το έναυσμα να σκεφθώ πως, όντως μύρισε εκλογές και αφού έψαξα λίγο περισσότερο το θέμα, κατέληξα στο συμπέρασμα πως ίσως η προκήρυξη τους να γίνει ακόμα και στην αρχή της ερχόμενης εβδομάδας, αφού σύμφωνα με πληροφορίες μου, υπήρξαν και άλλα στελέχη της κυρίας Μπακογιάννη που επισκέφθηκαν την Ξάνθη τις προηγούμενες ημέρες.

Προς Δήμαρχο Ξάνθης ενταύθα: Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι απαραίτητες ενέργειες που έπρεπε να πράξει ο Δήμος για να συμμετέχει στο διασυνοριακό πρόγραμμα, που θα έφερνε στην Ξάνθη 2.000.000 ευρώ για την κατασκευή Πρότυπου Κέντρου Υγείας;


Αναγκάζομαι να ρωτήσω τον Δημαρχώ Ξάνθης σήμερα, για κάτι το οποίο θα έπρεπε να υπήρχε ήδη ενημέρωση, τόσο των τοπικών ΜΜΕ όσο και της κοινωνίας. Για το θέμα εκτεταμένη αναφορά είχε κάνει η εφημερίδα μας και σύμφωνα με τις πληροφορίες, κάποιος από τον Δήμο είχε αναλάβει να ασχοληθεί με τον φάκελο που θα έπρεπε να είχε κατατεθεί, ώστε να λάβει ο Δήμος Ξάνθης την χρηματοδότηση των 2.000.000 ευρώ , για την κατασκευή Πρότυπου Κέντρου για την Υγεία στην περιοχή της Ξάνθης, στα πλαίσια ευρωπαϊκού προγράμματος, εδαφικής συνεργασίας Ελλάδος – Βουλγαρίας. Επειδή γνωρίζουμε κύριε Δήμαρχε πως η τελευταία ημερομηνία κατάθεσης προτάσεως από τον Δήμο Ξάνθης είναι η 10-06-2011 και δεν μας απομένουν και πολλές ημέρες, ρωτάμε μήπως αυτοί που ανέλαβαν, από πλευράς του Δήμου, την διεκπεραίωση αυτής της υπόθεσης, το έχουν ρίξει στο «δε βαριέσαι βρε αδελφέ», γιατί αν χαθεί το πρόγραμμα τότε εσείς και πάλι την ευθύνη θα θέλετε να την ρίξετε στα τοπικά ΜΜΕ.

Οι αδέσποτοι τετράποδοι φίλοι μας και το Κυνοκομείο που ακόμα δεν έγινε

- Ομάδες αδέσποτων και επιθετικών σκύλων έχουν γίνει ο φόβος πολλών συμπολιτών μας
- Τι αναφέρει επί του θέματος ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος για την καθαριότητα, κύριος Π. Ταρενίδης



Ο φόβος και ο τρόμος πολλών συνδημοτών μας έχουν γίνει ομάδες αδέσποτων και επιθετικών σκύλων, που αλωνίζουν ανενόχλητα τους δρόμους της Ξάνθης. Μεγάλα σκυλιά, με εμφανή τα σημάδια από κάποια μολυσματική ασθένεια, περιπλανούνται ακόμη και στις ποιο κεντρικές οδούς την πόλης, δημιουργώντας δυσφορία στους κατοίκους της Ξάνθης. Δεν είναι λίγες οι φορές, όταν το κοπάδι των αδέσποτων σκύλων επιτίθεται σε περαστικούς, κυνηγώντας, πολλές φορές, ακόμη και μικρά παιδιά.
Βέβαια, το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί άμεσα, αλλά και αποτελεσματικά, καθώς το Κυνοκομείο του Δήμου χωράει, μόνον, ένα συγκεκριμένο αριθμό αδέσποτων σκύλων. Ενώ, η υπάρχουσα νομοθεσία προβλέπει η συλλογή των αδέσποτων σκύλων, από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη, να ολοκληρώνεται με το να αφήνονται στο ίδιο ακριβώς σημείο από το οποίο μαζεύτηκαν.
Όπως αναφέρει στην εφημερίδα μας ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος για την καθαριότητα στον Δήμο Ξάνθης, κύριος Παναγιώτης Ταρενίδης, το πρόβλημα είναι παλιό και γνωστό σε όλους. Η αρμόδια υπηρεσία καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου να αντιμετωπίσει το κοινωνικό αυτό πρόβλημα. Σε καθημερινή βάση παρακολουθούνται οι αδέσποτοι σκύλοι της Ξάνθης, ώστε να προλαμβάνονται δυσάρεστα περιστατικά. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο κύριος Π. Ταρενίδης, στην περιοχή όπου βρίσκεται το τρίτο δημοτικό σχολείο της πόλης μας έχει δημιουργηθεί μια ομάδα αδέσποτων σκύλων, που προκαλεί προβλήματα στους περαστικούς. Όπως επισημαίνει, παράλληλα, ο ίδιος, τα συγκεκριμένα αδέσποτα σκυλιά μαζεύτηκαν στο εν λόγω σημείο, επειδή κάποιος κάτοικος της περιοχής τα ταΐζει, γεγονός που αποδεικνύει η μεγάλη συγκέντρωση τροφής που υπάρχει. Τα περισσότερα από αυτά τα σκυλιά έχουν, ήδη, μαζευτεί και οδηγηθεί στο κυνοκομείο, ώστε να εξεταστεί κατά πόσο είναι επικίνδυνα για τον κοινωνικό περίγυρο.
Σε ερώτηση της εφημερίδας μας, τι γίνεται με τις περιπτώσεις επικίνδυνων αδέσποτων σκύλων, που επιτίθενται στους περαστικούς, ο κύριος Π. Ταρενίδης ξεκαθαρίζει, ότι αυτά, αφού ακινητοποιηθούν με την χρήση ειδικού όπλου με αναισθησία, στην συνέχεια οδηγούνται στο κυνοκομείο, όπου μια επιτροπή, που έχει επιφορτιστεί με αυτό ακριβώς το έργο, μελετά την συμπεριφορά τους. Στις περιπτώσεις που πρόκειται για επικίνδυνα σκυλιά, τα οποία αποδεδειγμένα μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές στους συμπολίτες μας, αυτά οδηγούνται στην ευθανασία.
Τέλος, όπως τονίζει με έμφαση ο κύριος Π. Ταρενίδης, σκοπός της υπηρεσίας είναι να διαλύσει τις ομάδες επιθετικών σκύλων που γυρίζουν στην πόλη, προκαλώντας φόβο στους κατοίκους, γι’ αυτό άλλωστε και καθημερινά, η αρμόδια υπηρεσία παρακολουθεί, στενά, τα αδέσποτα της Ξάνθης. Παρά τις καλές προθέσεις του Αντιδημάρχου κυρίου Ταρενίδη, δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν είδαμε να υλοποιείται το πολυπόθητο καινούριο Κυνοκομείο του Δήμου Ξάνθης, που πολλές φορές ακούσαμε, αλλά ακόμα δεν είδαμε να υλοποιείται, χωρίς βέβαια να γνωρίζουμε και επίσημα τους λόγους, αν και υποπτευόμαστε πως λόγω οικονομικής δυσπραγίας, δεν βλέπουμε να υλοποιείται άμεσα.

Η έρευνα, τεχνολογία και καινοτομία ως βασικός μοχλός ανάπτυξης

Στη σύγχρονη και παγκόσμια κοινωνία, ο ρόλος των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων (ΕΚ) μετασχηματίζεται, ιδιαιτέρως σε σχέση με την παραγωγή ερευνητικού αποτελέσματος και καινοτομίας. Τα πανεπιστήμια και τα ΕΚ σε όλες τις χώρες θεωρούνται ως οι πιο σημαντικοί συντελεστές της βιώσιμης ανάπτυξης, και αναγνωρίζονται ως απαραίτητα για την οικονομία, που βασίζεται στη γνώση. Τα τελευταία χρόνια σημαντικές αλλαγές επηρεάζουν τη λειτουργία και αποστολή των πανεπιστημίων και των ΕΚ. Οι πιο σημαντικές από αυτές είναι:
· Η μείωση των κρατικών κονδυλίων για Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη (Ε&ΤΑ) – Οι κρατικοί προϋπολογισμοί για Ε&ΤΑ μειώνονται, οδηγώντας συχνά σε πάγωμα ή οπωσδήποτε σε μείωση των κονδυλίων για την υποστήριξη της έρευνας.
· Η αλλαγή του τρόπου κρατικής χρηματοδότησης – Τα κρατικά κονδύλια για την έρευνα προσανατολίζονται περισσότερο στην καινοτομία.
· Η αύξηση της χρηματοδότησης για Ε&ΤΑ από τη βιομηχανία – Η βιομηχανία αυξάνει τη χρηματοδότηση της έρευνας. Η υποστήριξη αυτή οδηγεί στη διεξαγωγή έρευνας που προσανατολίζεται σε καινοτόμες εφαρμογές.
· Η αυξανόμενη ζήτηση για οικονομική συνάφεια – Τα πανεπιστήμια και τα ΕΚ πιέζονται να συμβάλουν πιο άμεσα στα συστήματα εκσυγχρονισμού των εθνικών τους οικονομιών. Αυτό προκαλεί σημαντική ένταση στο ερευνητικό περιβάλλον.
· Η αυξανόμενη συστημική διασύνδεση – Η δομή της έρευνας μεταβάλλεται καθώς τα πανεπιστήμια και τα ΕΚ ενθαρρύνονται να συμμετάσχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα έρευνας, με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των ευρωπαϊκών δικτύων και της ανάδρασής της σε εθνικά συστήματα εκσυγχρονισμού.
· Η διεθνοποίηση της έρευνας – Η διεθνοποίηση, η οποία οφείλεται και στην πρόοδο των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), επηρεάζει το κλίμα για την έρευνα. Κάνει, επίσης, την έρευνα πιο ανταγωνιστική και οδηγεί στην εξειδίκευση.
Η έρευνα στα πανεπιστήμια αποτελεί περίπου το 30%, ή και περισσότερο, της εθνικής προσπάθειας για Ε&ΤΑ. Επιπλέον, είναι ο κατ’ εξοχήν χώρος όπου διεξάγεται η βασική έρευνα, η οποία έχει σημαντικές και μακροπρόθεσμες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις. Η μείωση των κρατικών κονδυλίων για την έρευνα, οδήγησαν πολλές χώρες σε έναν επαναπροσδιορισμό της έρευνας στα πανεπιστήμια, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Δεν υπάρχει όμως αμφιβολία ότι θα συνεχιστούν οι πιέσεις που καθιστούν αναγκαία την ανασυγκρότηση της έρευνας στα πανεπιστήμια. Ο χαρακτήρας της έρευνας στα πανεπιστήμια, σήμερα, και η σχέση της με την κοινωνία διαφέρει κατά πολύ από ό,τι στο παρελθόν. Είναι αναγκαία η ενθάρρυνση της στροφής της έρευνας σε καινοτόμα αποτελέσματα, μέσω της συνεργασίας των πανεπιστημίων και των επιχειρήσεων, και της στροφής των πανεπιστημίων προς την καινοτομία.

Οι κυβερνήσεις ενθαρρύνουν τα πανεπιστήμια και τα ΕΚ, ώστε αυτά να επιδιώξουν την αύξηση της χρηματοδότησής τους από τον ιδιωτικό τομέα. Η χρηματοδότηση αυτή είναι ένα ευπρόσδεκτο και, συχνά, απαραίτητο συμπλήρωμα στην ανεπαρκή κρατική χρηματοδότηση. Επιπλέον, αυτή η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα προωθεί την ένταξη των πανεπιστημίων και των ΕΚ στο βασικό τομέα της οικονομίας. Εκφράζονται, όμως, ανησυχίες για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας, ως αποτέλεσμα της έρευνας που συνδέεται με τη βιομηχανία, ή για τους πιθανούς περιορισμούς που επιβάλλονται στη δημοσίευση των ερευνητικών αποτελεσμάτων.

Οι υψηλές απαιτήσεις της κοινωνίας του 21ου αιώνα δημιουργούν σοβαρές προκλήσεις αλλά, συγχρόνως, και ευκαιρίες. Στις χώρες όπου η μείωση στη χρηματοδότηση για την έρευνα έχει πάρει διαστάσεις κρίσης, πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για τη μελλοντική ενίσχυση των ερευνητικών δραστηριοτήτων. Ο ανταγωνισμός στην έρευνα είναι ένα φαινόμενο που παίρνει διεθνείς διαστάσεις και θα εντείνεται όσο η ποιότητα της έρευνας γίνεται περισσότερο ανταγωνιστική (διεθνώς). Η έρευνα σήμερα απαιτεί, ταυτόχρονα, συνεργασία και ανταγωνισμό στη διεκδίκηση οικονομικών πόρων.

Η συγκέντρωση των ερευνητικών δραστηριοτήτων οδηγεί σε μια αυξανόμενη ανάγκη για ένα μηχανισμό μεγαλύτερης κλίμακας που μπορεί να είναι διαθέσιμος μόνο σε ΕΚ και, μάλιστα, σε μερικές περιπτώσεις, διεθνή. Αυτή η τάση, συμπεριλαμβανόμενης της ανάγκης για κατανομή του διεθνούς κόστους, θα διαρκέσει, μειώνοντας σε κάποιο βαθμό την ανάγκη για προσπάθεια διατήρησης πολυέξοδων ερευνητικών δραστηριοτήτων. Μια πρόκληση για το κράτος, σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο, είναι η εξασφάλιση της ευνοϊκότερης χρήσης των κυριότερων κεντρικών δραστηριοτήτων για το μακροπρόθεσμο καλό της κοινωνίας αλλά και της επιστήμης.
Οι ΤΠΕ χρησιμοποιούνται ήδη για την ενοποίηση των ερευνητικών δραστηριοτήτων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, επιτρέποντας την εξ αποστάσεως χρήση «πόρων». Καθώς η χρήση των ΤΠΕ θα επεκτείνεται, η έννοια του εθνικού ερευνητικού συστήματος θα θαμπώνει, δημιουργώντας προκλήσεις για κάθε κράτος, αλλά και για τους ερευνητές. Από τη θετική πλευρά, είναι εύκολο να οραματιστούμε ένα μέλλον στο οποίο οι ερευνητικές διασυνδέσεις γίνονται πραγματικά παγκόσμιες, έτσι ώστε να υπάρχει σημαντική συνεισφορά, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο.
Στο πλαίσιο αυτό του παγκόσμιου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, σχεδιάστηκε το 2008, για πρώτη φορά, από Εθνική Επιτροπή (με μέλη τόσο από το Δημόσιο όσο και από τον Ιδιωτικό τομέα), μια μακροπρόθεσμη εθνική πολιτική για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία. Στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 εκπονήθηκε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης στους τομείς της Έρευνας, της Τεχνολογικής Ανάπτυξης και της Καινοτομίας (ΕΤΑΚ). Στόχος της πολιτικής αυτής αποτέλεσε η προώθηση της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας, ιδιαίτερα της πράσινης καινοτομίας, και η ενσωμάτωσή τους στον παραγωγικό ιστό της χώρας ως βασικών παραγόντων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της εξωστρέφειας, της ποιότητας ζωής, της απασχόλησης και της δημιουργίας αριστείας και γνώσης ανταγωνιστικής σε διεθνές επίπεδο.

Για την επίτευξη των στόχων αυτών:
1. αυξήθηκαν οι δαπάνες για ΕΤΑΚ (για την προγραμματική περίοδο 2007-2013 οι δαπάνες σχεδόν τριπλασιάστηκαν σε σχέση με εκείνες της περιόδου 2000-2006),
2. σχεδιάστηκε η αναμόρφωση του εθνικού ερευνητικού συστήματος,
3. ενθαρρύνθηκαν οι ερευνητικές δραστηριότητες μέσω της παροχής κινήτρων (ιδίως στις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις που επενδύουν στην έρευνα), προκειμένου να αυξηθούν από ίδιους πόρους οι επενδύσεις για ΕΤΑΚ,
4. ενθαρρύνθηκε η ανάληψη δράσεων για τη συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, ΕΚ και επιχειρήσεων,
5. εντάθηκαν οι προσπάθειες με στόχο την προώθηση τεχνολογικών καινοτομιών στα πλαίσια ευρωπαϊκών συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα,
6. ενισχύθηκε η κινητικότητα, η προσέλκυση, και η συγκράτηση των ερευνητών.
Ο σχεδιασμός για την αναμόρφωση του εθνικού ερευνητικού συστήματος έγινε με στόχο την ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση της έρευνας, έτσι ώστε να εκσυγχρονιστεί και να ανανεωθεί το δίκτυο των ΕΚ (την εποπτεία των οποίων είχε το ΥΠΑΝ). Η αναμόρφωση αυτή, σε συνδυασμό με την αύξηση της χρηματοδότησης και τον εξορθολογισμό των δαπανών, και ακολουθώντας θεσμούς αξιοκρατικής αξιολόγησης και στρατηγικού σχεδιασμού, θα αναδείκνυε το εθνικό ερευνητικό σύστημα σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Η στρατηγική αυτή επιλογή επένδυε σε μακροπρόθεσμα αποτελέσματα και δεν εξαντλούνταν σε βραχυπρόθεσμους πολιτικούς σχεδιασμούς. Η αναμόρφωση που προτάθηκε προέκυψε μετά από χρόνια συζητήσεων –και διαφωνιών ενδεχομένως, σχεδιασμών, αντιφατικών αποφάσεων, άναρχης επέκτασης των ερευνητικών δομών, αναπόφευκτου κατακερματισμού και επικαλύψεων, αλόγιστης σπατάλης, και αξιολογήσεων (θετικών αλλά και αρνητικών) των ΕΚ.

Με βάση τον προγραμματισμό της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) για το 2009, προκηρύχθηκαν προγράμματα τα οποία αφορούσαν στην υλοποίηση έργων βασικής, βιομηχανικής έρευνας και πειραματικής ανάπτυξης (πιλοτικές εφαρμογές) και τα οποία κάλυπταν σημαντικούς τομείς της εθνικής οικονομίας. Επιπλέον, προωθήθηκαν θεσμικές παρεμβάσεις μέσω των οποίων αυξήθηκαν τα ποσοστά επιχορήγησης των επιχειρήσεων για έργα ΕΤΑΚ (μέχρι και 80% για τις μικρές επιχειρήσεις αν συνεργάζονται με ερευνητικούς φορείς) και ενισχύθηκαν τα κίνητρα για διεθνή παρουσία, συνεργασία και δικτύωση.

Στο πλαίσιο της πολιτικής αυτής:
· Προκηρύχθηκαν τα Κουπόνια Καινοτομίας, μία πολύ ευέλικτη δράση για τις μικρές επιχειρήσεις έως 20 εργαζόμενους, στον κλάδο της μεταποίησης.
· Προκηρύχθηκε δράση για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ), αλλά και για τις ομάδες ΜμΕ (τουλάχιστον τρεις) με κοινά προβλήματα ή κοινούς στόχους.
· Προκηρύχθηκε δράση για τις νέες επιχειρήσεις (έως 6 ετών) και για τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτου μεγέθους που δεν είχαν όμως χρηματοδοτηθεί για έρευνα έως τότε από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους.
· Προκηρύχθηκε ειδική δράση τύπου «Συνεργασία» με στόχο την επίτευξη οικονομίας κλίμακας και την επικέντρωση πόρων σε τομείς ιδιαίτερα σημαντικούς για την εθνική οικονομία και την κοινωνία, όπως: α) οι συχνά εμφανιζόμενες αρρώστιες στο πληθυσμό, β) η προώθηση της βιοτεχνολογίας στα τρόφιμα και τα φάρμακα, γ) η προώθηση νέων/φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών στην κλωστοϋφαντουργία, στις ιχθυοκαλλιέργειες και τα τρόφιμα, δ) η προώθηση εφαρμογών της νανοτεχνολογίας στην ενέργεια και το περιβάλλον, ε) οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), στ) οι πράσινες μεταφορές, ζ) η μελέτη επιπτώσεων από τη συνέργια των κλιματικών αλλαγών με τις φυσικές καταστροφές και ανθρωπογενείς παρεμβάσεις στο περιβάλλον, κλπ. Βασικοί αποδέκτες της δράσεις ήσαν τα πανεπιστήμια, τα ΕΚ και οι επιχειρήσεις υπό την προϋπόθεση όπως αναφέρει και ο τίτλος της δράσης ότι συνεργάζονται μεταξύ τους.
· Ενισχύθηκε η συμμετοχή μας στις κοινές τεχνολογικές πρωτοβουλίες (JTIs) της Ευρωπαϊκής. Ένωσης, μέσω της εθνικής δράσης Ευρωπαϊκής Συνεργασίας, παρέχοντας υποστήριξη στη συμμετοχή ελληνικών φορέων σε κοινές δράσεις με φορείς άλλων ευρωπαϊκών κρατών μελών σε θέματα εθνικής και ευρωπαϊκής προτεραιότητας.
· Χρηματοδοτήθηκε η ενίσχυση των Ε&Τ υποδομών, προγραμματίσθηκε η συμμετοχή μας σε κοινές Ευρωπαϊκές Υποδομές Έρευνας Μεγάλης Κλίμακας και, παράλληλα, αποφασίστηκε η διεκδίκηση από τη χώρα μας μιας από τις Ευρωπαϊκές Υποδομές Έρευνας Μεγάλης Κλίμακας (της km3Net).
· Καταβλήθηκε η εθνική συμμετοχή σε όσους ερευνητικούς φορείς συμμετέχουν σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα απευθείας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
· Προγραμματίσθηκε η δράση για τη δημιουργία/ενίσχυση Περιφερειακών Πόλων Καινοτομίας, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις ΜμΕ και την ανάπτυξη των περιφερειακών οικονομιών της χώρας, δεδομένου ότι η δράση αυτή είναι προσαρμοσμένη στην παραγωγική διάρθρωση της κάθε Περιφέρειας.
· Προγραμματίσθηκε η δημιουργία clusters επιχειρήσεων και ερευνητικών φορέων στη: α) βιοτεχνολογία/ιατρική, β) στη γεωργία/τρόφιμα, και γ) στις ΑΠΕ.
· Προγραμματίσθηκε η παροχή κινήτρων σε ερευνητές, πανεπιστήμια, ΕΚ, επιχειρήσεις, και έμμεσα φορείς παροχής επιχειρηματικών κεφαλαίων, για να αξιοποιήσουν την γνώση ή/και το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που κατέχουν μέσω της δημιουργίας νέων καινοτόμων επιχειρήσεων.
· Προγραμματίσθηκε η προκήρυξη ειδικής δράσης για την υποστήριξη θερμοκοιτίδων νέων καινοτόμων επιχειρήσεων, η οποία συνδέεται και με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της δημιουργικότητας των νέων, ενδεχομένως και από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
· Προγραμματίσθηκε η χρηματοδότηση από τα κονδύλια του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, δράσεων ενίσχυσης των επιχειρήσεων για την απασχόληση εξειδικευμένου προσωπικού, την υλοποίηση έργων μακροπρόθεσμης έρευνας σε τομείς που ενδιαφέρουν τις επιχειρήσεις, καθώς και τη διατομεακή κινητικότητα του προσωπικού.
· Προγραμματίσθηκε ειδική δράση για την ενίσχυση της αριστείας στα ερευνητικά κέντρα.
Με βάση τα πιο πάνω, είναι φανερό ότι απώτερος στόχος της κυβέρνησης, ο οποίος θα επιτυγχάνετο κυρίως μέσω της εθνικής ερευνητικής πολιτικής και της αύξησης των κονδυλίων για ΕΤΑΚ, ήταν η αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας προς προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, με δυνατότητες διείσδυσης σε διεθνείς αγορές. Ιδιαίτερα σήμερα, περισσότερο από ποτέ, με την τρέχουσα οικονομική κρίση, η όλη προσπάθεια πρέπει να στηρίζεται στην αξιοποίηση της γνώσης και καινοτομίας και στη συνεργασία των επιχειρήσεων με τους ερευνητικούς φορείς σε εθνικό, ευρωπαϊκό, αλλά και διεθνές επίπεδο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ερευνητική πολιτική θα πρέπει να εξυπηρετεί, και αυτή, την έξοδο από την κρίση, αλλά με μακροπρόθεσμη στόχευση. Η σημερινή οικονομική συγκυρία και η ταχύτητα των αλλαγών σε παγκόσμιο επίπεδο δεν μας επιτρέπει να αναβάλλουμε, ούτε να βυθιζόμαστε σε μια αυτάρεσκη και εσωστρεφή αυτάρκεια.
Είναι προφανές ότι μια παρόμοια εθνική ερευνητική πολιτική θα κριθεί εκ του αποτελέσματος και μάλιστα σε βάθος χρόνου, δεδομένου ότι απαιτείται συστηματική και μακροπρόθεσμη προσπάθεια, αλλά και σύμπραξη όλων των ζωτικών δυνάμεων της χώρας. Το στοίχημα, στο παγκόσμιο μεταβαλλόμενο περιβάλλον, είναι αναμφίβολα μεγάλο για όλους μας. Υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα δύο αντιφατικές στάσεις: αφενός, η επιθυμία της κοινωνίας για ριζικές μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς της διοίκησης και αφετέρου, ο φόβος κάθε αλλαγής και ο επακόλουθος μηδενισμός. Η μεταρρύθμιση όμως απαιτεί τόλμη μετά λόγου. Και η μεταρρύθμιση της έρευνας στη χώρα μας τα χρειάζεται, και τα διέθετε, και τα δύο.
Η Ελλάδα της ανάπτυξης, της πρωτοπορίας, της δημιουργίας και της αυτοπεποίθησης υπάρχει. Αυτή η Ελλάδα υπάρχει μέσα μας. Πρέπει όμως να τη διεκδικούμε και να την κερδίζουμε συνεχώς.

Καθηγητής Φίλιππος Τσαλίδης
Πρώην Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Τεχνολογίας
Πρώην Βουλευτής